Lichaamswerk

Fall in love with taking care of yourself, mind, body and spirit.

QI QONG

Gestrest voelen? Problemen hebben met het loskoppelen van je volledige - soms te vol! - leven?

Misschien ben je op zoek naar een eenvoudige oefening die je kan helpen meer balans te vinden ... fysiek, emotioneel, mentaal en spiritueel.

Of misschien is je energie laag, voel je je vervallen en ben je kwetsbaar voor ziekte - of heb je een chronische aandoening - en je go-to-remedies en -praktijken zijn niet genoeg om dingen om te draaien.

Het is tijd om je gezondheid in eigen handen te nemen.

Een dagelijkse Qigong-training kan onmiddellijk stress verminderen, energie verhogen, ziekte voorkomen en je ondersteunen bij het verjongen van je lichaam, geest en ziel.

Met Qigong kun je leren om helende energie - bekend als "Qi" - te brengen aan bepaalde delen van je lichaam om angst, stress en ziekte om te zetten in zelfvertrouwen, innerlijke rust en optimale gezondheid.

Terwijl je lichaam reageert door te doen waarvoor het is ontworpen (zichzelf genezen en opnieuw in evenwicht brengen), verdwijnen blokkades in je Qi-stroom en wordt je volledige levenskrachtergie soepel en straalt hij uit naar alle aspecten van je dagelijkse leven.  Qi gong is als een bewegende meditatie.

Laad je Qi op en activeer de zelfherstellende krachten van je lichaam

De oorspronkelijke oude Chinese taoïsten - wetenschappers van het subtiele energielichaam - bestudeerden en werkten met de circulatie van levenskrachtenergie door gecoördineerde stromende bewegingen, diepe ritmische ademhaling en meditatie.

Meer dan duizend jaar lang probeerden ze ontelbare manieren om met de subtiele energievelden van het lichaam te werken en hielden ze alleen de technieken bij die resultaten opleverden zoals meer gezondheid, geluk, bewustzijn, sereniteit, een lang leven en meer.

Ja, Qigong is zo krachtig ...

Dance is the hidden language of the soul of the body. 

Martha Graham

Dans

Ik heb gedurende 20 jaar professioneel gedanst.

Danseres in live-shows met internationale ballerina's in verschillende dansstijlen (klassiek, Latijns, oriëntaals, cabaret,...).

Creatie en opvoering van eigen productie 'Vision International' (dans, comédie, spektakel).

Choreografe, organisatrice en danseres van live performance in: Circus Malter, Het Witte Paard te Blankenberge, tv werk, gelegenheidsoptredens op beurzen, festivals en evenementen.

Jarenlang danseres en zangeres bij Swoop.

Ik gaf op veel plaatsen in verschillende landen wekelijks dansles.

De dansstijlen waar ik het meest van hou zijn flamenco, buikdansen en auradans.   

Een choreografie maken en een dansles geven is nog steeds mijn grootste passie.     

Breathe in deeply to bring your mind home to your body.  Thich Nhat Hanh

Ademwerk

'Als je tevreden kunt zijn met je adem is er geen tekort in het universum.'

Ik geef wekelijks pranayama yoga aan ouderlingen.  Ik geniet hier zelf ook enorm van.

prāṇa = "levenskracht", ayāma = "beheersing", is een term uit de yogabeoefening waarmee de beheersing van de ademhaling wordt bedoeld.  Pranayama is verder ook het loslaten van de ademtocht of het reguleren van de ademhaling.

"Vitale levensenergie" waardoor het ook wel de betekenis van "controle over de levenskracht" aan verleent.  De beoefening van pranayama heeft twee belangrijke doelen in de yoga. Fysiek is dat: meer zuurstof in het bloed te brengen, waardoor er ook meer zuurstof naar de hersenen wordt aangevoerd.

De beoefening van pranayama geeft het lichaam nieuwe vitaliteit, brengt de gevoelens tot rust en zorgt voor een heldere geest.  Hierbij dienen de oefeningen op een juiste manier worden uitgevoerd en moet er gebruikgemaakt worden van de juiste ademhalingstechnieken. De juiste ademhaling kan per oefening verschillen en is in zijn algemeenheid de volledige ademhaling. In deze ademhaling wordt er volledig gebruikgemaakt van het middenrif.

Een ander belangrijk uitgangspunt van pranayama is de neusademhaling.  In de neus wordt de lucht gezuiverd, verwarmd en vochtiger gemaakt en worden geuren waargenomen. Het ademen door de neus is daarom gezonder dan de mondademhaling. Door de reukorganen naar het centraal zenuwstelsel waarna het uiteindelijk de hersenen bereikt

Effecten van ademhalingstechnieken op de gezondheid.  Beheersing van de ademhaling komt veel vaker voor dan in de yoga alleen; zoals in dans, revalidatie, sport en zang. In de yoga voert men de pranayamatechnieken vooral uit als ontspanningstechniek en voor het verhelpen van stressgerelateerde klachten. Verder voorziet de ademhaling het lichaam van zuurstof, nodig voor de verbranding, of de afbraak van stoffen waarbij energie vrij komt. Al beslaan de menselijke hersenen slechts 2% van het lichaamsvolume, ze gebruiken een tienvoud aan zuurstof in vergelijking met de rest van het lichaam en verbruiken een kwart van de totale energie. Ook stroomt 20% van het bloed voortdurend naar de hersenen. Zonder zuurstof sterven de hersenen.

Uit een ander onderzoek kwam naar voren dat ademhalingsoefeningen bijdragen aan een lager zuurstofverbruik, een lagere hartslag en een lagere bloeddruk, en dat ze verhoogde thèta-golven in EEG-metingen laten zien.

"Prana is een subtiele, onzichtbare kracht.  Het is de levenskracht die in het lichaam doordringt.  Het is de factor die het lichaam met de geest verbindt"

"De hogere leer van yoga plaatst iemand aan de technieken voorbij en het toont de yogabeoefenaar hoe deze de concentratie zo kan richten dat de beoefenaar zich in harmonie met het goddelijke bewustzijn brengt en opgaat in het bewustzijn van het Oneindige"

Voor je lichaam zorgen is een investering, je krijgt er iets voor terug wat onbetaalbaar is.